Υπάρχει μια ασπρόμαυρη ταινία του Ρίτσαρντ Μπρούκς με το Χάμφρεϋ Μπόγκαρτ, που υποδύεται τον αρχισυντάκτη μιας εφημερίδας. Μετά από πολλά αποφασίζει να δημοσιεύσει στην εφημερίδα του μια ενοχλητική για τον γκάγκστερ της πόλης είδηση και καθώς το φύλλο τυπώνεται ο Μπόγκαρτ του τηλεφωνεί και τον ενημερώνει πως την επομένη όλοι θα ξέρουν τις πομπές του. Ως επίλογο του βάζει να ακούσει τον ήχο των πιεστηρίων, θέλοντας να υπογραμμίσει τη μεγάλη δύναμη του τύπου.
Πάνω από 50 χρόνια έχουν περάσει από τότε και πολλά πράγματα στον τύπο έχουν αλλάξει. Ενα πάντως παραμένει ίδιο, αν δεν έχει ενταθεί: ο σκληρός ανταγωνισμός μεταξύ των εφημερίδων, που διεθνώς σε μεγάλο μέρος τους ελέγχονται από πάμπλουτους επιχειρηματίες και ισχυρούς ομίλους. Ο ανταγωνισμός, μάλιστα, αυτός φθάνει συχνά σε τέτοιο σημείο που ξαφνιάζει.
Πριν από λίγο καιρό συνέβη στο Λονδίνο: Ενα από τα δωρέαν φύλλα που κυκλοφορούν, η "London Lite", αποκάλυψε παρουσιάζοντας και σχετικό βίντεο ότι τρεις υπάλληλοι της αντίπαλης εφημερίδας "thelondonpaper" (του Ρ. Μέρντοκ), αντί να μοιράσουν άφησαν σε κάδους σκουπιδιών 3.000 περίπου φύλλα της. Αυτόπτυς μάρτυρας, επιστρατευμένος από τη "London Lite", ήταν και ένας συνταξιούχος ντετέκτιβ της δίωξης οικονομικού εγκλήματος της Σκότλαντ Γιάρντ. Ξέσπασε αναταραχή και οι δύο ανταγωνιστές αντάλλαξαν βαριές κουβέντες.
Ολα αυτά και πολλά άλλα για τα ωραία (μάτια) της διαφήμισης, που είναι το μοναδικό έσοδο των δωρεάν φύλλων και τους διοχετεύεται από τους διαφημιστές ανάλογα με την κυκλοφορία και την αναγνωσιμότητά τους. Οσο πιό πολύς κόσμος τα παίρνει στα χέρια του (και τα ξεφυλλίζει), τόσο διεκδικούν από καλύτερη θέση διαφημιστικές καταχωρίσεις. Ετσι ήταν μέχρι σήμερα και κάπως έτσι θα συνεχίσει να είναι. Αυτό που, ίσως, αλλάξει είναι το ύψος του καθιερωμένου μπόνους των διαφημιστικών εταιρειών. Οσο τα στοιχεία κυκλοφορίας είναι ή αποδεικνύονται αναξιόπιστα, τόσο πιό αβέβαιη γίνεται η ανταπόδοση των διαφημίσεων. Αυτό σημαίνει υψηλότερο ρίσκο για τους διαφημιστές, που για να δώσουν τις διαφημίσεις τους ζητούν και παίρνουν από τις εφημερίδες μεγαλύτερο μπόνους. Αυτό μέχρι τον επόμενο γύρο, που οι εφημερίδες θα πάρουν την εκδίκησή τους. Και ούτω καθεξής.
1 σχόλιο:
Ο πλούτος και η εξουσία από πάντα ασκούσαν τη δύναμή τους στα μέσα ενημέρωσης. Ταινίες και βιβλία αρκετά που σχολιάζουν αυτό το φαινόμενο της διφθοράς στην ενημέρωση.
Δημοσίευση σχολίου