11.6.08

Διαφωνίες

Από τα χθεσινά ΝΕΑ:

«Δεν ξέρεις Ιστορία. Καλύτερα να βγάλεις τον σκασμό», δήλωσε ο Κλιντ Ίστγουντ. «Ευτυχώς που δεν ζούμε πια σε φυτείες», απάντησε ο Σπάικ Λι, αναφερόμενος σε εποχές που οι λευκοί έλεγαν στους μαύρους δούλους τι να κάνουν. Οι δύο γνωστοί σκηνοθέτες έχουν ξεκινήσει πόλεμο για τον ρόλο των Αφροαμερικανών στον Β΄ Παγκόσμιο.

Όλα άρχισαν όταν ο Σπάικ Λι κατηγόρησε τον Κλιντ Ίστγουντ ότι στις ταινίες του «Οι Σημαίες των Προγόνων μας» και «Γράμματα από την Ιβοζίμα» δεν περιέλαβε ούτε έναν χαρακτήρα Αφροαμερικανού στρατιώτη, παρ΄ ότι πολλοί μαύροι είχαν υπηρετήσει στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στις αμερικανικές Ένοπλες Δυνάμεις. Απαντώντας στις επικρίσεις του Λι, με συνέντευξή του στην εφημερίδα «Guardian», ο 78χρονος Ίστγουντ που έχει κερδίσει 5 Όσκαρ, του είπε ότι αγνοεί την Ιστορία και τον προέτρεψε «να βγάλει τον σκασμό».

Ο Σπάικ Λι έχει γυρίσει και αυτός ταινία για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο με τίτλο «Θαύμα στη Σάντα Άννα», όπου περιγράφει τις περιπέτειες μιας μεραρχίας που αποτελείτο μόνο από μαύρους στρατιώτες, ως απάντησηόπως υποστηρίζει- στην πλήρη «απάλειψη» από το Χόλιγουντ των αγώνων των μαύρων στρατιωτών. Αντιδρώντας στις δηλώσεις του Ίστγουντ είπε: «Ευτυχώς δεν είναι πατέρας μου» και πρόσθεσε ότι αναγνωρίζει την αξία του ως σκηνοθέτη, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση φέρεται ως «εξαγριωμένος γέρος».

Η αντιπαράθεση συνεχίστηκε με τον Ίστγουντ να σχολιάζει καυστικά: «Η επόμενη ταινία μου “Ο ανθρώπινος παράγοντας” θα αφορά τη Νότια Αφρική στην περίοδο μετά την ανεξαρτησία. Δεν πρόκειται να κάνω τον Νέλσον Μαντέλα λευκό...».

Το ποτήρι ξεχείλισε
Ο Σπάικ Λι πάντως, επιμένει ότι στην Ιβοζίμα υπήρχαν μαύροι στρατιώτες επικαλούμενος τα δύο πτυχία του από τα Πανεπιστήμια της Ατλάντας και της Νέας Υόρκης. «Έχω σπουδάσει Ιστορία. Δεν τελειώνει στον Τζον Γουέιν, μωρό μου». Ο Τόμας Μακφάτερ, μαύρος πεζοναύτης που αποβιβάστηκε στις ακτές της Ιβοζίμας κάτω από τα πυκνά πυρά των Γιαπωνέζων, δήλωσε: «Σε καμία από τις ταινίες που έχουν γυριστεί για την Ιβοζίμα δεν εμφανίζονται μαύροι στρατιώτες. Η ταινία του Ίστγουντ ήταν η σταγόνα που έκανε το ποτήρι να ξεχειλίσει. Αισθάνομαι προσβεβλημένος ότι μου αρνούνται τα όσα έκανα. Ο ρατσισμός είναι ακόμα ζωντανός σε αυτή τη χώρα».

1ος ΓΥΡΟΣ:Ο Σπάικ Λι για τον Ίστγουντ «Ο Κλιντ Ίστγουντ έκανε δύο ταινίες για την Ιβοζίμα διαρκείας 4 ωρών και δεν υπάρχει ούτε ένας μαύρος στην οθόνη. Αν εσείς οι δημοσιογράφοι τολμούσατε, θα τον ρωτούσατε γιατί... Εγώ δεν ξέρω. Όμως γνωρίζω ότι του το υπέδειξαν και θα μπορούσε να το αλλάξει. Πολλοί Αφροαμερικανοί βετεράνοι που επέζησαν θύμωσαν μαζί του. Στο δικό του μυαλό, στην Ιβοζίμα δεν υπήρχαν μαύροι στρατιώτες. Εγώ έχω άλλη εκδοχή».

2ος ΓΥΡΟΣ: Ο Ίστγουντ για τον Σπάικ Λι «Δεν έχει διαβάσει Ιστορία; Αυτοί (οι μαύροι στρατιώτες) δεν ύψωσαν τη σημαία. Η ιστορία αφηγείται την περίφημη φωτογραφία με τη σημαία και εκεί δεν υπήρχαν μαύροι. Εάν βάλω έναν Αφροαμερικανό ηθοποιό στη σκηνή, ο κόσμος θα νομίζει ότι τρελάθηκα. Δεν είναι ακριβές ιστορικά. Καλά θα κάνει να βγάλει τον σκασμό».

3ος ΓΥΡΟΣ:Ο Σπάικ Λι για τον Ίστγουντ «Κατ΄ αρχήν ο τύπος δεν είναι πατέρας μου και δεύτερον δεν βρισκόμαστε σε φυτεία. Είναι μεγάλος σκηνοθέτης. Αυτός κάνει τις δικές του ταινίες κι εγώ τις δικές μου. Είναι δυνατόν να μου λέει να βγάλω τον σκασμό; Ακούγεται σαν ένας εξαγριωμένος γέρος, έλα τώρα Κλιντ. Αν το θέλει, μπορώ να συγκεντρώσω μαύρους που πολέμησαν στην Ιβοζίμα και ας τους πει εκείνος ότι αυτό που έκαναν εκεί δεν ήταν σημαντικό και ότι δεν υπάρχουν. Δεν τα βγάζω από το μυαλό μου αυτά. Γνωρίζω πολύ καλά Ιστορία. Και ξέρω την ιστορία του Χολιγουντ και την «παράλειψη» του 1 εκατομμυρίου μαύρων ανδρών και γυναικών από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Δεν ήταν τα πάντα Τζον Γουέιν, μωρό μου. Αν και προσπαθεί να ξαναζήσει τον Βρώμικο Χάρι, θα ακολουθήσω τον δρόμο του Ομπάμα και θα το τελειώσω εδώ. Ειρήνη και αγάπη».

Για την αντιγραφή
ΜΟΝΑ - ΖΥΓΑ

(Πηγή της εικόνας)

Δεν υπάρχουν σχόλια: