2.7.08

Αποκαλύψεις

Ανάμεσα στα κλασσικά ερωτήματα που απασχολούν τουλάχιστον τα τελευταία 100 χρόνια τον κόσμο συγκαταλέγεται το εάν και κατά πόσο οι μεγάλες και ισχυρές εταιρείες καθορίζουν, φανερά ή όχι, τη ζωή και την καθημερινότητά μας;

Εχει ενδιαφέρον η κριτική που θέλει μεγάλες επιτυχίες του θεάματος (κυρίως της τηλεόρασης και του κινηματογράφου) να έχουν σχεδιασθεί, συχνά μέχρι λεπτομέρειας, από διαφημιστές και μαρκετίστες με σκοπό τη δημιουργία νέων τάσεων στη μόδα και μέσω αυτής την επικράτηση νέου life style προς όφελος συγκεκριμένων προϊόντων. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρεται η τηλεοπτική σειρά "Sex and the city" ή συνοπτικά Satc.

Δεν είναι, όμως, η πετυχημένη σειρά και η μόνη περίπτωση που "κατασκευάζεται" βάσει σχεδίου μια γοητευτική "πραγματικότητα" προς όφελος κάποιων. Πρόσφατα στους Τάϊμς της Νέας Υόρκης ο συγγραφέας Νταν Κέπελ σε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο του αναφέρεται στον τρόπο, με τον οποίο ουσιαστικά επιβλήθηκε στη δύση η μπανάνα ως βασικό στοιχείο της καθημερινή διατροφής.

Αποκαλύπτει, μάλιστα, ότι από περίπου 1.000 είδη μπανάνας η δύση γνωρίζει και γεύεται μόνο ένα (1), "χάρις" στην επιτυχημένη στρατηγική της United Fruit Company (της γνωστής μας Τσικίτα). Στρατηγική που άρχισε να εφαρμόζεται δύο αιώνες πριν και περιελάμβανε όχι μόνο παρεμβάσεις στην πολιτική ζωή των χωρών που παράγουν μπανάνες, καταστροφή δασών, δημιουργία σιδηροδρόμων κ.α. ώστε να είναι ευχερής η γρήγορη μεταφορά, αλλά και η επιστράτευση παιδιάτρων και άλλων ειδικών προκειμένου να πείσουν τις μητέρες για τη χρησιμότητα της μπανάνας στην παιδική διατροφή.

Μπορεί κάποιος να πεί, ότι έτσι είναι ζωή και η ανθρωπότητα έφθασε εδώ που έφθασε και επειδή κάποιοι πολιτικοί, στρατηγοί, επιστήμονες, καλλιτέχνες, επιχειρηματίες κλπ είχαν ιδέες, σχέδια και φιλοδοξίες που τα έκαναν πράξη. Καμμία αντίρρηση. Είναι πολύ καλύτερα, όμως, να το γνωρίζουμε κι εδώ είναι η προσφορά του Κέπελ.

(Πηγή της εικόνας)

Δεν υπάρχουν σχόλια: