19.4.08

Φρούτα εποχής

Από τα σημερινά ΝΕΑ το κομμάτι του Γ. Χάρη:

"ΜΕΡΕΣ ΠΟΥ ΄ΡΧΟΝΤΑΙ, ΘΥΜΑΜΑΙ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟ ΣΤΟΝ ΕΠΙΤΑΦΙΟ, ΝΑ ΕΓΚΛΩΒΙΖΕΙ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ, ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ ΕΝΑ ΕΞΑΝΤΛΗΤΙΚΟ, ΕΠΙΠΛΕΟΝ, ΗΜΙΩΡΟ ΕΩΣ ΣΑΡΑΝΤΑΠΕΝΤΑΛΕΠΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ, ΑΠΟ ΕΞΕΔΡΑΣ -ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΛΕΟΡΑΣΕΩΣ

Έτσι όπως γενικότερα μετέτρεπε τον άμβωνα σε πολιτικό βήμα και το εκκλησίασμα σε ακροατήριο των πολιτικών θέσεών του, στην υπηρεσία δηλαδή των πολιτικών-εθναρχικών ακριβέστερα- φιλοδοξιών του.

Κάπως έτσι, αν όχι ακριβώς έτσι, ο ιδιοφυής αναντίρρητα κωμικός Λάκης Λαζόπουλος επιδίδεται όλο και περισσότερο, μέσα από το περίφημο τσαντίρι του, όχι σε πολιτική σάτιρα, κάτι αυτονόητο και θεμιτό, κι ακόμα περισσότερο: καλόδεχτο, αλλά σε πολιτικό κήρυγμα, νέτα σκέτα.

Όμως η σάτιρα έχει τους δικούς της νόμους, όπως και η πολιτική τους δικούς της. Και το ήθος της μιας δεν μπορεί να συμπίπτει με της άλλης. Γιατί όταν η σάτιρα, ακόμα και η καθαρά πολιτική σάτιρα, η πλέον οξυδερκής, ντύνεται τον άμεσο λόγο της πολιτικής, γίνεται αυτομάτως σκέτη πολιτικολογία, δημαγωγία δηλαδή και λαϊκισμός. Και όταν η πολιτική πράξη, όπως είναι η πολιτική σάτιρα, χρησιμοποιεί τον τρόπο της δημαγωγίας, όταν η πολιτική πράξη συναντάται με το λαϊκισμό, αυτή η πολιτική πράξη είναι εξ αντικειμένου πια αντιδραστική. Γιατί ο λαϊκισμός είναι εξ ορισμού αντιδραστικός.

«Επικίνδυνες ακροβασίες» χαρακτήρισε αυτήν τη σύγχυση των ειδών η Πόπη Διαμαντάκου ( Νέα 4.3.08), στην οποία οφείλεται ο εύστοχος παραλληλισμός Λαζόπουλου-Χριστόδουλου. Και είναι όντως ιδιαίτερα επικίνδυνη ακροβασία, όταν η σάτιρα εγκαταλείπει «το κύριο επιχείρημά της, το χιούμορ, και αποβάλλει τον υπαινιγμό [...], για να μετατραπεί σε άμεση, απροκάλυπτη πολιτική παρέμβαση». Έτσι, μέσα από την πολιτική καθοδήγηση που γίνεται με κράχτη τη σάτιρα, σε εκπομπή με υψηλότατη τηλεθέαση, βλέπουμε ακριβώς τη σάτιρα και τον δημιουργό της να ταυτίζονται «με μεθόδους καθοδήγησης του συναισθήματος του κοινού (και δη του τηλεοπτικού, που τελεί εξ ορισμού σε κατάσταση γοητείας), οι οποίες αποτελούν τον πυρήνα του φασισμού» καταλήγει η τηλεκριτικός.

Ας φύγουμε όμως από το γενικό αυτό και ας περιοριστούμε στο ειδικό, στον έτσι κι αλλιώς συντηρητικό, πολλές φορές, πολιτικό λόγο του Λάκη Λαζόπουλου.

Ενδεικτικά υπενθυμίζω τη συστράτευσή του στον αγώνα για το βιβλίο Ιστορίας της Στ΄ δημοτικού. Εδώ βέβαια το μέτωπο κατά του βιβλίου ήταν ευρύτατο, από την ολομέλεια της ακροδεξιάς ώς την εθνικιστική αριστερά, αλλά και μια σεβαστή μερίδα της καθαυτό αριστεράς. Άρα δεν προσφέρεται η περίπτωση για να χαρακτηριστεί η συμμετοχή του Λ.Λ. Από ποια θέση όμως έδωσε τη μάχη του;

«Άντε να δεχτώ εγώ ότι δεν υπήρχε το Κρυφό Σχολειό...» έλεγε στην εκπομπή του. «Αλλά...» Αλλά τι; Αλλά «πού ακούστηκε να ξαναγράφεται η Ιστορία, κι άλλη Ιστορία να διδάσκεται κάθε γενιά;» τάχα απορούσε.

Δεν το δέχεται δηλαδή ουσιαστικά ο Λαζόπουλος πως δεν υπήρξε Κρυφό Σχολειό, απλώς χάρη μάς κάνει· δεν το δέχεται, γιατί προφανώς δεν διάβασε Ιστορία, δεν έμαθε δηλαδή πως δεν υπάρχει ούτε μισή μαρτυρία πρωταγωνιστών της εποχής και ιστορικών που να μιλάει για κρυφά σχολειά. Δεν ανευθυνολογείς όμως αδιάβαστος, και μάλιστα από τέτοιο βήμα όπως η τηλεόραση (άσε τώρα τη σατιρική εκπομπή). Αλλά δεν έχει ο Λάκης χρεία: «την Ιστορία» είπε «δεν τη μαθαίνουμε απ΄ τα βιβλία. Την ιστορία τη μαθαίνουμε απ΄ τους παππούδες μας και τις γιαγιάδες μας»!

Τα ξανάγραφα αυτά, πλάι πλάι, κι ας μην του αρέσει καθόλου του Λ.Λ., με την κακαουνάκειο ρήση ότι «Το κρυφό σχολειό υπήρξε διότι όλοι εμείς μάθαμε στα σχολειά μας ότι υπήρξε. Και τώρα, τι θα γίνει, θα πετάξουμε όλα αυτά που μάθαμε, ακόμη κι αν είναι ψέματα;» Αλλά πού ΄ναι τος τώρα ένας Λαζόπουλος, να τα σατιρίσει όλα αυτά!

Ο δικός μας Λαζόπουλος χειροκροτάει κάθε τόσο τη «μεγάλη Ελληνίδα», λέει, Λιάνα Κανέλλη, δείχνοντάς μας σε βίντεο όλο και κάποια της κορόνα, κατά κανόνα εθνικιστική. Ε, και φυσικά την παρουσίασε και ζωντανά κάποια φορά, στη-σατιρική είπαμε;- εκπομπή του, στο τέλος της οποίας η Κανέλλη μάς ζήτησε να προσευχηθούμε για την υγεία του άρρωστου τότε Χριστόδουλου.

Στην ίδια εκπομπή με τα «ιστορικά» του, ο Λ.Λ. χειροκρότησε τον «φίλο του», είπε, τον Θέμο, που από κάποιο τηλεοπτικό παράθυρο έλεγε: «τι τα βάζουμε τώρα με δυο παιδιά που παν και καίνε μια σημαία, όταν κοτζάμ συντεταγμένο κράτος κατέβασε τη σημαία από τα Ίμια!» Στόχος εδώ, από τους πιο προσφιλείς του Λ.Λ., κάτι σαν την Ντενίση δηλαδή, ο «αχώνευτος ο κοντός» Σημίτης, εν προκειμένω επειδή δεν πήγε σε πόλεμο με την Τουρκία.

Και φτάσαμε στο Μακεδονικό. Σκοπιανοφάγος, πρώτος στη γραμμή κι εδώ ο Λ.Λ., να διαβάζει κατ΄ αποκλειστικότητα την παραληρηματικά εθνικιστική και σαρτζετάκειου ύφους επιστολή του Μίκη Θεοδωράκη, που ήδη σχολιάστηκε εκτενώς, ακόμα και σαν χειρονομία: «κάνουμε [...] την Ιστορία ατάκες για την τηλεόραση» ήταν η εξαιρετική κατακλείδα του Ν. Γ. Ξυδάκη, στην Καθημερινή 1.3.08.

Και τι ελάλησε τη φορά αυτή ο Λ.Λ.; «Κάθε λαός» είπε, «όταν πρόκειται να φορέσει ένα κουστούμι που δεν του αρέσει, γίνεται γελοίος [...]. Οι Έλληνες πρέπει να φορέσουν αυτό που τους πάει στην ψυχή-και στην Ιστορία!» Κάτω τα χέρια δηλαδή απ΄ το Όνομα, και πανηγύρισε: «ο Μητσοτάκης δεν δικαιώθηκε: τελικά οι Έλληνες δεν το έχουν ξεχάσει το όνομα, τους απασχολεί!» Όμως εδώ το αξιοδάκρυτο πια, αν όχι κωμικό, είναι η προσπάθειά του να κρατήσει αποστάσεις από τις πανομοιότυπες, εννοείται, θέσεις της άκρας δεξιάς. Έτσι, «σατίρισε» την τσιριχτή φωνή του Άδωνη Γεωργιάδη, ή τους χλαμυδάτους παραστάτες του Καρατζαφέρη στο συλλαλητήριο, προβάλλοντας από την άλλη πλάνα από το παλιό, «μεγαλειώδες» συλλαλητήριο της Θεσσαλονίκης: «αυτό ήταν συλλαλητήριο» είπε. Αλλά εδώ ζητείται πλέον πολιτικός ψυχαναλυτής".


Για την αντιγραφή
ΜΟΝΑ - ΖΥΓΑ

(Πηγή της εικόνας)

4 σχόλια:

ΑΑΡΩΝ ΜΝΗΣΙΒΙΑΔΗΣ είπε...

Σαν πολύ όψιμα δεν θυμήθηκε ο κ. Γιάννης Χάρης τον λαϊκισμό του Λαζόπουλου; Μάλλον πρόκειται περί κριτικής με υπόγειο μήνυμα του στυλ: "Λάκη, γιατί παρεξέκλινες αγόρι μου από την "προοδευτική" γραμμή;"
Ο κ. Χάρης τώρα κατάλαβε ότι ο Λαζόπουλος υπό το πρόσχημα της σάτυρας κάνει πολιτική; Όχι, απλώς τώρα η πολιτική του Λαζόπουλου δεν του αρέσει.

Ανώνυμος είπε...

TO ΚΕΙΜΕΝΟ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΝΩΣΤΡΙΑΣ TOY http://troktiko.blogspot.com/2008/04/blog-post_109.html
"Σε μια εκπομπή του με προγραμματισμένο καλεσμένο το Μιχάλη Χατζηγιάννη, που αναμενόμενα θα είχε μεγάλη τηλεθέαση στη νεολαία, βρήκε ευκαιρία ο κ. Λαζόπουλος να "γκαζώσει" στο αριστερό προπαγανδιστικό του παραλήρημα... Έτσι, αφού ως... γνήσιος εκπρόσωπος της φτωχολογιάς(!) "σατύρισε" τη χλιδή της κας Γιάννας Αγγελοπούλου (ο ίδιος... δεν έχει ιδέα από σαλόνια!) αναφέρθηκε στο "ντόπινγκ του κεφαλαίου" (προφανώς για ντόπινγκ εκτός κεφαλαίου, π.χ. πρώην Ανατολικής Ευρώπης, δεν έχει ακούσει τίποτα...) και στη συνέχεια έκανε τη γνωστή του επίθεση (που δεν παραλείπει σε καμία του εκπομπή!) στον Άδωνι Γεωργιάδη και την (γνωστή επίσης) προτροπή "να στηρίξουμε τον Τσίπρα γιατί είναι νέος!" (λες και ο Α. Γεωργιάδης είναι... παππούς!) αλλά προχώρησε και στο "δικαίωμα" του κ. Τσίπρα να κατηγορεί όποιον θέλει χωρίς αποδείξεις (περίπτωση Βγενόπουλου) επειδή είναι πολιτικός...
Προφανώς σε αυτή τη χώρα πολιτικοί (ακόμα και εκτός Βουλής...) δημοσιογράφοι και... ο ίδιος φυσικά, ως "σατυρικός", είναι υπεράνω του Νόμου, ο οποίος ισχύει μόνο για μας τους κοινούς θνητούς... (άραγε ο κ. Βγενόπουλος που "τόλμησε να προσφύγει στη Δικαιοσύνη!" θα μπορούσε να κάνει το ίδιο χωρίς συνέπειες?) Δεν παρέλειψε βέβαια να πει εμμέσως πλην σαφώς όλους τους Έλληνες εκτός ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ "ακροδεξιούς" γιατί όταν γίνεται κάποιο έγκλημα πηγαίνει το μυαλό τους σε αλλοδαπούς! Φυσικά αν ζούσε μέσα στην κοινωνία (ή αν ενημερωνόταν για τα επίσημα στοιχεία) κι όχι σε κάποια "Εκάλη" (με πολλές έννοιες...) θα ήξερε γιατί συμβαίνει αυτό, κι ότι δεν γίνεται ούτε αυθαίρετα ούτε από τη μια στιγμή στην άλλη... Και κάτι ακόμα κ. Λαζόπουλε: ο Πλεύρης δεν "απέσυρε" κανένα βιβλίο, έδωσε αγώνα (μόνο οι αριστεροί έχουν δικαίωμα να αγωνίζονται σε αυτή τη χώρα?) για να φύγει ένα βιβλίο με άσεμνο περιεχόμενο από τις σχολικές βιβλιοθήκες...
Με το φοβερό επιχείρημά σας ότι οι νέοι ούτως ή αλλώς βλέπουν τσόντες στο ιντερνετ, μήπως θα έπρεπε να φέρουμε στα σχολεία και τις ταινίες του Γκουσγκούνη και της "Εμμανουέλλας"? Είναι κρίμα να στερήσουμε από τη νέα γενιά αυτή την "ελευθερία έκφρασης και τέχνης"! Κανένα βιβλίο δεν αποσύρθηκε από την ελεύθερη κυκλοφορία του, απλά μειώθηκε η δυνατότητα πρόσβασης σε αυτό από ανήλικους μαθητές, αφήστε λοιπόν τα παραμύθια περί "παρεμπόδισης της σκέψης"... Δυστυχώς είναι πάγια τακτική όποιου δεν έχει επιχειρήματα (σύνηθες για τη συγκεκριμένη ιδεολογία...) να καταφεύγει σε συνθήματα, ύβρεις και αποπροσανατολισμό..."

Ανώνυμος είπε...

Μπορεί ο κ. Λαζόπουλος να κάνει πολιτική μέσα από τη σατυρική εκπομπή του, όμως τα λόγια του είναι αυτά που θέλει να φωνάξει ο κόσμος κ δεν μπορεί γιατί δεν θα τον ακούσει κανείς. Γιατί πότε κάποιος από την κυβέρνηση η την αντιπολίτευση βγήκε να μιλήσει ανοιχτά γιαυτό που σκέφτεται χωρίς πρώτα να ρωτήσει κ να του πουν οι διάφοροι σύμβουλοι πως ακριβώς θα μιλήσει κ τι δε θα πει. Αυτό είναι που έχει κουράσει τον κόσμο σήμερα κ ακούει κάθε τρίτη τον Λαζόπουλο να μιλάει χωρίς να φοβάται να αγγίξει θέματα της καθημερινότητας, απλά ή όχι, χωρίς να καμουφλάρει την γνώμη του ή ακόμα κ την πολιτική του θέση κ να γίνεται κατανοητός από όλους. Χρειάζεται λοιπόν μια τέτοια φωνή στην τηλεόραση κ αν δεν συμφωνούμε με τις απόψεις τους απλώς ας γελάσουμε γιατί η εκπομπή του μας χαρίζει πολύ γέλιο. Δεν είναι τυχαία τα νούμερα που κάνει κάθε τρίτη βράδυ.

Ανώνυμος είπε...

γιατί όλοι γράφετε "ο 'κ'. Λαζόπουλος";