28.4.08

Ασσυμετρίες

Ο πίνακας και το άρθρο του Γ. Μαρνέλλου από την Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία:

"«Ανθρακας» αποδείχθηκε από την πολύμηνη έρευνα των αρχών ασφαλείας και δη της Αντιτρομοκρατικής το άλλοθι περί «ασύμμετρων απειλών» που αναζήτησε η κυβέρνηση, προφανώς για να καλύψει τις τεράστιες αδυναμίες τις οποίες επέδειξε ο κρατικός μηχανισμός κατά το φονικό, πύρινο καλοκαίρι του 2007 που στοίχισε δεκάδες ζωές αλλά και τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή των τελευταίων ετών.

Σύμφωνα με το πόρισμα των αρμόδιων υπηρεσιών, που παραδόθηκε στον εποπτεύοντα εισαγγελέα Δημ. Παπαγγελόπουλο και αποκαλύπτει η «Κ.Ε.», μετά από την έρευνα και επεξεργασία δικογραφιών 3.000 σελίδων, προκύπτουν τα ακόλουθα:

Πόρισμα ναι μεν, αλλά
«Από την συνολική έρευνα, πράγματι διαπιστώθηκε "ασύμμετρη" αύξηση των εμπρησμών σε σχέση με άλλες χρονικές περιόδους, πλην όμως υπήρξε "συμμετρική" γεωγραφική εξέλιξη, χρονική συγγένεια και σε ό,τι αφορά τα πειστήρια διαπιστώθηκαν ομοιότητες κατασκευής σε διαφορετικές περιοχές.

Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, δεν εντοπίστηκαν τα συνδετικά εκείνα στοιχεία που να εντάσσουν τους εμπρησμούς του καλοκαιριού του έτους 2007 στις επιμέρους διατάξεις του άρθρου 187Α Π.Κ.

Η έκταση, το μέγεθος, η τοπική και χρονική συγγένεια και τέλος το είδος αρκετών εκ των πειστηρίων προσδιορίζουν ανάπτυξη οργανωμένου σχεδίου. Ωστόσο, οι ενδείξεις αυτές δεν είναι αρκετές και συγκεκριμένες που να "ικανοποιούν" δικονομικά τις απαιτήσεις της ειδικής αντιτρομοκρατικής νομοθεσίας.

Παρά τα «...ναι μεν, αλλά» των συμπερασμάτων της έρευνας είναι σαφές ότι δεν υπήρξαν στοιχεία που να εντάσσουν τους φονικούς εμπρησμούς και τις πυρκαγιές του 2007 στις διατάξεις περί οργανωμένου εγκλήματος και δη της τρομοκρατίας, όπως ορίζει το άρθρο 187Α του ποινικού κώδικα.

Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές του υπουργείου Εσωτερικών, σχετικά με την πορεία και τα συμπεράσματα της έρευνας αναφέρεται: «Εξετάστηκαν 325 περιπτώσεις πυρκαγιών. Από αυτές αντικείμενο ιδιαίτερης επεξεργασίας αποτέλεσαν εκείνες που εξελίχθηκαν στο γεωγραφικό άξονα των παρακάτω περιοχών: Ηπειρος, Θεσσαλία, Εύβοια, Αττική, Κορινθία, Αχαΐα, Ηλεία, Μεσσηνία, Λακωνία, Αρκαδία.

Συγκεκριμένα, αμέσως μετά την πρώτη "αφύσικη" εξάπλωση του φαινομένου των πυρκαγιών, περί τα τέλη του μηνός Ιουνίου του θέρους 2007, θεωρήθηκε πως η Διεύθυνση Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού (ΔΑΕΕ) της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας έπρεπε να υποστηριχθεί στο ερευνητικό και ανακριτικό της έργο από την αντίστοιχη Διεύθυνση Αντιμετώπισης Ειδικών Εγκλημάτων Βίας (ΔΑΕΕΒ) της Αστυνομίας.

Παράλληλα, ο αρμόδιος για θέματα οργανωμένου εγκλήματος και τρομοκρατίας, εισαγγελέας κ. Παπαγγελόπουλος, διέταξε την Διεύθυνση Αντιμετώπισης Ειδικών Εγκλημάτων Βίας (ΔΑΕΕΒ) για διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, με σκοπό να εξακριβωθεί αν οι συγκεκριμένες πυρκαγιές ή μέρος αυτών αποτελούν εμπρησμούς που υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 187Α Π.Κ. και να εντοπιστούν οι δράστες».

Η επίπονη και πολύμηνη έρευνα δεν αποκάλυψε ούτε τρομοκράτες, ούτε «ξένους δακτύλους», ούτε πράκτορες.

«Συγκεκριμένα, όπως διαπιστώθηκε, οι πυρκαγιές οφείλονταν κυρίως σε εμπρησμούς από πρόθεση με γνωστά ή άγνωστα αίτια κατά περίπτωση και σε αμέλεια. Και στις δύο περιπτώσεις υπήρξαν συνολικά 75 συλλήψεις δραστών εκ των οποίων 45 από πρόθεση και 30από αμέλεια.

Οι... γνωστοί δάκτυλοι
Τα κίνητρα, κυρίως στις περιπτώσεις της αμέλειας, οφείλονταν σε αποτσίγαρα, υπαίθριες ψυχαγωγικές εκδηλώσεις, εργασίες κοπής μετάλλων και σπινθήρες της ΔΕΗ». Και αυτό παρ' ότι συγκεντρώθηκε «όλο το προανακριτικό υλικό με καταθέσεις μαρτύρων, μελετήθηκαν τα πειστήρια, ενώ πραγματώθηκε επεξεργασία 450.000 περίπου τηλεφωνικών επικοινωνιών που προέκυψαν έπειτα από τις αντίστοιχες κατά περίπτωση άρσεις απορρήτου των αρμόδιων Δικαστικών Αρχών.

Επιπρόσθετα, εξετάσθηκαν λεπτομερώς πληροφορίες, οι περισσότερες από τις οποίες αφορούσαν υπόπτους και κυρίως αλλοδαπούς».

Ολα λοιπόν βοούν πως η κυβέρνηση «έπαιξε» με το σενάριο των ασύμμετρων απειλών και τις εκδοχές πως «η χώρα δέχεται επίθεση» προκειμένου να αντιστρέψει το κλίμα από τη βιβλική φυσική καταστροφή. Μ' αυτά τα τεχνάσματα και το περίφημο «τριχίλιαρο εξπρές» πέτυχε μια «επικοινωνιακή νίκη» πάνω στα αποκαΐδια".

Για την αντιγραφή
ΜΟΝΑ - ΖΥΓΑ

ΥΓ: Τί λέει το άρθρο 187Α του Ποινικού Κώδικα:

"Τρομοκρατικές πράξεις
1. Οποιος, με εξαίρεση των περιπτώσεων που ορίζονται στην παράγραφο 8, τελεί ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω εγκλήματα:
α) ανθρωποκτονία με πρόθεση (άρθρο 299),
β) βαριά σωματική βλάβη (άρθρο 31 Ο),
γ) θανατηφόρα βλάβη (άρθρο 311),
δ) αρπαγή (άρθρο 322),
ε) αρπαγή ανηλίκων (άρθρο 324),
στ) διακεκριμένη φθορά ξένης ιδιοκτησίας (άρθρο 382 παρ. 2),
ζ) εμπρησμό (άρθρο 264),
η) εμπρησμό σε δάση (άρθρο 265),
θ) πλημμύρα (άρθρο 268),
ι) έκρηξη (άρθρο 270),
ια) παραβάσεις σχετικές με τις εκρηκτικές ύλες (άρθρο 272),
ιβ) κοινώς επικίνδυνη βλάβη (άρθρο 273),
ιγ) άρση ασφαλιστικών εγκαταστάσεων (άρθρο 275),
ιδ) πρόκληση ναυαγίου (άρθρο 277),
ιε) δηλητηρίαση πηγών και τροφίμων (άρθρο 279),
ιστ) νοθεία τροφίμων (άρθρο 281 παρ. 1),
ιζ) διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών (άρθρο 290),
ιη) διατάραξη της ασφάλειας σιδηροδρόμων, πλοίων και αεροσκαφών (άρθρο 291),
ιθ) τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 1 του άρθρου 8 του Ν.Δ. 181/1974 "Περί
προστασίας εξιοντιζουσών ακτινοβολιών" (ΦΕΚ 347 Α`),
κ) τα προβλεπόμενα στα άρθρα 161, 162, 163, 164, 165, 168, 169, 170, 173, 174, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184 και 186 του Κώδικα Αεροπορικού Δικαίου που κυρώθηκε με το Ν. 1815/ 1988 (ΦΕΚ 250 Α`),
κα) τα προβλεπόμενα στις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 15 και στις παραγράφους 1 και 3 του άρθρου 17 Ν. 2168/1993 "Ρύθμιση θεμάτων που αφορούν όπλα, πυρομαχικά, εκρηκτικές ύλες, εκρηκτικούς μηχανισμούς και άλλες διατάξεις" (ΦΕΚ 147 Α`),
κβ) τα προβλεπόμενα στις παραγράφους 2 και 3 του άρθρου 4 του Ν 2991/2002 "Εφαρμογή Σύμβασης απαγόρευσης χρήσης κ.λπ. χημικών όπλων" (ΦΕΚ 35 Α`), με τρόπο ή σε έκταση ή υπό συνθήκες που είναι δυνατό να βλάψουν σοβαρά μια χώρα ή έναν διεθνή οργανισμό και με σκοπό να εκφοβίσει σοβαρά έναν πληθυσμό ή να εξαναγκάσει παρανόμως δημόσια αρχή ή διεθνή οργανισμό να εκτελέσει οποιαδήποτε πράξη ή να απόσχει από αυτήν ή να βλάψει σοβαρά ή να καταστρέψει τις θεμελιώδεις συνταγματικές, πολιτικές, οικονομικές δομές μιας χώρας ή ενός διεθνούς οργανισμού τιμωρείται:

i) Με ισόβια κάθειρξη αν η προβλεπόμενη ποινή για ένα από τα εγκλήματα του καταλόγου που περιλαμβάνονται στα στοιχεία α` έως κβ` είναι ισόβια κάθειρξη. Στην περίπτωση αυτή η πράξη παραγράφεται μετά από τριάντα χρόνια. Αν επιβληθεί η ποινή της ισόβιας κάθειρξης εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 105 μέχρι 110, εφόσον ο καταδικασθείς έχει εκτίσει ποινή είκοσι πέντε ετών.

ii) Με κάθειρξη τουλάχιστον δέκα ετών αν η προβλεπόμενη ποινή για ένα από τα
εγκλήματα του καταλόγου που περιλαμβάνονται στα στοιχεία α` έως κβ` είναι πρόσκαιρη ποινή καθείρξεως.

iii) Με φυλάκιση τουλάχιστον τριών ετών αν η προβλεπόμενη ποινή για ένα από τα εγκλήματα του καταλόγου που περιλαμβάνονται στα στοιχεία α` έως κβ` είναι ποινή φυλάκισης.

Αν η τρομοκρατική πράξη είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο περισσότερων ανθρώπων
εφαρμόζεται η διάταξη του άρθρου 94 παράγραφος 1 .

2. Οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου δεν εφαρμόζονται αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις των άρθρων 134 έως 137.

3. Οποιος, με εξαίρεση των περιπτώσεων που ορίζονται στην παράγραφο 8, απειλεί σοβαρά με την τέλεση του κατά την παράγραφο 1 εγκλήματος και έτσι προκαλεί τρόμο τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών. Η απόπειρα του εγκλήματος αυτού δεν είναι αξιόποινη.

4. Με κάθειρξη μέχρι δέκα ετών τιμωρείται όποιος συγκροτεί ή εντάσσεται ως μέλος σε δομημένη και με διαρκή δράση ομάδα από τρία ή περισσότερα πρόσωπα που δρουν από κοινού με σκοπό να τελέσει το έγκλημα της παραγράφου 1 (τρομοκρατική οργάνωση). Η κατασκευή, προμήθεια ή κατοχή όπλων, εκρηκτικών υλών και χημικών ή βιολογικών υλικών ή υλικών που εκπέμπουν επιβλαβείς για τον άνθρωπο ακτινοβολίες προς εξυπηρέτηση των σκοπών της τρομοκρατικής οργάνωσης συνιστά επιβαρυντική περίσταση. Η μη τέλεση από την τρομοκρατική οργάνωση οποιουδήποτε από τα εγκλήματα του καταλόγου που περιλαμβάνονται στα στοιχεία α` έως κβ` της παραγράφου 1 συνιστά ελαφρυντική περίσταση.

5. Οποιος διευθύνει την κατά την προηγούμενη παράγραφο τρομοκρατική οργάνωση
τιμωρείται με κάθειρξη τουλάχιστον δέκα ετών.

6. Οποιος για να διευκολύνει την τέλεση πράξεως κατά την παράγραφο 4 παρέχει
πληροφορίες ή υλικά μέσα ή με οποιονδήποτε τρόπο εισπράττει ή διαθέτει κεφάλαια υπό την έννοια της παραγράφου 1 του άρθρου 1 της Διεθνούς Σύμβασης για την καταστολή της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας (που κυρώθηκε με το Ν. 3034/2002, ΦΕΚ 168 Α`) ή παρέχει οικονομικά μέσα με οποιονδήποτε τρόπο, τιμωρείται με κάθειρξη μέχρι δέκα ετών.

7. Οποιος για να προπαρασκευάσει το έγκλημα της παραγράφου 1 διαπράττει διακεκριμένη κλοπή (άρθρο 374), ληστεία (παράγραφοι 1 και 3 του άρθρου 380), πλαστογραφία (άρθρο 216) που αφορά δημόσιο έγγραφο ή εκβίαση (άρθρο 385) τιμωρείται με κάθειρξη, εκτός αν η εκβίαση τιμωρείται με μεγαλύτερη ποινή. Αν η πράξη που τελέσθηκε είναι πλημμέλημα, επιβάλλεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών ετών.

8. Δεν συνιστά τρομοκρατική πράξη κατά την έννοια των προηγούμενων παραγράφων του άρθρου αυτού η τέλεση ενός ή περισσότερων από τα εγκλήματα των προηγούμενων παραγράφων, αν εκδηλώνεται ως προσπάθεια εγκαθίδρυσης δημοκρατικού πολιτεύματος ή διαφύλαξης ή αποκατάστασης αυτού ή ως δράση υπέρ της ελευθερίας με την έννοια του άρθρου 5 παρ. 2 του Συντάγματος ή αποσκοπεί στην άσκηση θεμελιώδους ατομικής, πολιτικής ή συνδικαλιστικής ελευθερίας ή άλλου δικαιώματος προβλεπόμενου στο Σύνταγμα ή στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προάσπιση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και των Θεμελιωδών Ελευθεριών (Ν.Δ. 53/1974, ΦΕΚ 256 Α`).

9. Η παράγραφος 2 του άρθρου 187 ισχύει και για τα εγκλήματα των προηγούμενων παραγράφων."

Δεν υπάρχουν σχόλια: